Tuesday, May 18, 2010

:: evaluasi diri ::


Sunyi sepi suara malam,

Saat teman seperjuangan semua lelap,

Penat dengan urusan dakwah,

Luar biasa.

Hatu ku berbicara seni,

Cuba perlahan cari rima sentuhan cahaya,

Kerna aku ingin mengadu sedu padaMu,

Ingin mencoret sedikit keluhan denganMu,

Ingin berkongsi sedikit cerita bersamaMu,

Ingin mendapat sedikit taujih dariMu,

Yang aku sentiasa sayangi dan cintai,

Yang aku ingin selalu rapati dan sentuhi,

Dan pasti dengan layar selalu,

Kerna keghairahanku sentiasa menanti kelamnya hari,

Agar aku dapat sentiasa mengeluh,

Taujih, bercerita dan mengadu,


Namun, aku kadang, kurang pasti jua,

Apakah akan kedengaran bicaraku,

Mungkinkah jua ada balasan cintaku,

Kerna aku bukanlah seorang raja,

Bahkan bukan juga satria,

Sebab aku hanya mujahid kecil,

yang entah siapa,


Ya Rahman,

Layar-layar yang berkibar seolah berbicara laju,

Satu ritma dan satu ritma,

Teliti berlalu memenuhi ruang masa,

Yang sebenar, mengetuk pintu kebuntuan buat aku,

Apakah layar-layar ini tepat dan pasti,

Apakah ia memenangkan risalah suciMu,

Apakah ia benar mengukuhkan bangunanMu,

Hingga kadang,

Aku terasa kekurangan, Bahkan menyuntik kelemahan,

Hanya pada masalah kepastian,

Namun tetap, aku tahu, setiap layar tidak luput dariMu,

Setiap layar tidak pernah salah dengan syariatMu,

Hanya mungkin bisikan luar yang menipu,

Maka berikan layar yang terbaik ya Rabb!


Ya Rahim,

Berdetiknya waktu,

Aku seperti tidak yakin dengan diriku,

Untuk membawa citra warna yang pekat,

Kerna aku tahu aku tidaklah sekuat itu,

Tidak pula sehebat dan setabah itu,

Dan fitrah insani aku, masih seperti itu ,

Apatah lagi dengan ketandusan pengalaman,

Pada ujian baru yang rupanya mudah dulu,

Tapi rumit kini,

Akan tema ujian "amal jamai",

Hingga tarbiyyah imtihan bawa aku kenal,

Bahawa,

Keberatan sebenar amanah,

Keharusan sebenar qudwah,

Kepentingan sebenar kebijakan,

Dan keseriusan sebenar indibath,

Maka senikan kekuatan itu, buatku ya Rabb!


MTI - jam 0030 - 020510


---------------------------------------------------------------------------------


Perlahan berlegarnya putaran waktu,

Aku kini jadi lebih yakin,

Lebih semangat untuk melangkah ceria,

Kerana mungkin benar, masa juga adalah tarbiyyah,

Yang perlahan menghiasi jalan mujahid,

Untuk aku kembali beraksi ikhlas,

Untuk aku bermain pedang jihad,

Kerna aku jua sudah tetap bicaraku,

Tetap jua langkahku,

Kuat jua keyakinan ku,

Teguh jua hatiku,

Atas hikmah Rabbku,

Hasil taujih ikhlas teman syurgaku,

Akan bicara ringkas dan pasti,

"ya akhi, berjiwa besar!"

" berjiwa besar!"


Terima kasih Allah dan ikhwahku - akh ipin.


Ikhlas dariku,

Pecinta dakwah

160510 - bangi - jam 0100



2 comments:

O_o said...

minta izin copy sedikit untuk simpanan
syukran~

- pecinta dakwah - said...

silakan.
moga manfaat buat iman dan dakwah insyaAllah.

cuma sebenarnya,ia luahan hati je,takut ada yang tak paham.

hu~