Saturday, December 19, 2009

:: bicara hati ::


Ku tahu ya Allah, Aku sedang diuji,

Inginku bermain kata,

Menulis bisikan hati terus tanpa tapis,

Kerna takut aku, ia jadi bisa,

Aku macam buntu dan sayu,

Tiada siapa ingin aku bicarakan,

Melainkan hati ini sentiasa memanggil namaMu,


Hatiku juga berbisik perlahan,

Bertahan lah wahai diri,

Aku keliruan, sepi dan tiada rima,

Saat ini mudah saja iman dicemari,

Mudah juga aku terjatuh,

Namun hatiku berkali memberitahu,

Aku sedang diuji, Maka bertahanlah wahai diri,


Kenapa wahai diri?

Engkau seolah dilihat lemah,

Macam kekosongan.

Kenapa...

Entah kenapa..aku macam tiada arah,

Tenang wahai hati,

Kabut bererti gagal,

Serabut membawa kekurangan,

Dua kunci kau perlu manggakan,

Sabar dan solat, semaikan perlahan..


Pegang katamu dulu,

Insan..beda ujiannya..

Banyak cabarannya,,

Bila ingin kekuatan besar baginya..

Besar juga dugaannya..

Maka kene bertahan wahai diri..

Harus..

Tetap bertahan.


* Perlahan ku menarik nafas, air mata sesekali bergenang

Aku buntu,.Mungkin kini aku perlu berwuduk,

Solat dhuha, Berdoa, membaca alqruan dan menyuntik kembali kekuatan


Hatiku berbisik lagi.

K u t ah u I ni uji a n mu y a Alla h

K u t ahu En g k a u ju ga,

T I d ak per n a h lup u t m en de n g arka n ku,

Ak u ad a sat u tem p a t sa h a j a..

H a ny a p a da Mu u n tu k ak u b er t a ha n

J u a k e rn a M u . K em as i ku y a A ll ah. ..

T e tap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


** pergi mencari kekuatan **

No comments: