Tuesday, May 22, 2007

:: tiada kenal erti penat ::

Terdetik sepotong ayat al-quran hadir dihatiku..aku menghayatinya..

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka....dan siapakah yang lebih menepati janjinya daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar" (at-taubah:111)

subahanallah..hatiku terkadang hiba..menangis melihat pergorbanan para-para dai ini..amat mulia peribadi mereka dengan menjalankan dakwah..mereka bertungkus lumus menjual diri dan hartanya hanya kerana Allah dan agamaNya..menjadikan segala-galanya hanya untuk dakwah..mengorbankan segala yang indah disisinya untuk menaikkan agama islam..siapakah yang lebih mulia dari mereka yang menyeru kepada Allah ?

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?" (al-fushsilat:33)

tetapi mengapakah manusia itu tidak melihat pengorbanan mereka ini ?...menolak dakwah mereka tanpa kenal perasaan penat dan sedih..menbenci dan melontarkan kata-kata yang tidak sepatutnya...bersabarlah wahai para pejuang Allah sekalian...sudah lumrah berdakwah itu sesuatu yang rumit..bukankah telah dikatakan dalam alquran penyeruan dakwah itu adalah sesuatu yang amat sukar,

"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan Allah : "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta." (at-taubah:42)

malahan andai ia cukup mudah, masakan Rasulullah sanggup mengatakan:

"seandainya diletakkan matahari disebelah tangan kananku, dan bulan ditangan kiriku..pasti aku tidak akan meninggalkannya melainkan aku menang dengannya, atau aku mati kerananya"

marilah para dai yang cukup mulia bangkit tanpa kenal rasa sedih dan duka..melangkah terus maju dengan memegang alquran dan sunnah..menjadikan tahajud sumber kekuatan diri..menanam erti kegagahan dengan alunan kitab suci yang mengalir dalam darah..berlari dalam layar kehidupan dengan wangian syurga disisi..insyaAllah kemenangan itu adalah benar dan pasti..bersabarlah...

namun...dalam menetap kesabaran di hati...seringkali diri kita ini diuji dengan bermacam-macam ujian..apalah daya bagi seorang manusia yang fitrahnya masih kenal perasaan sedih, penat, dan jua derita...untuk itu, ana bawakan sedikit layar kehidupan seorang ikhwah yang bergelumang dengan kerja-kerja dakwah..moga ia menjadi pembakar semangat dakwah kita lagi, insyaAllah..


Hujung minggu lepas saja azhar (bukan nama sebenar) sudah penuh dengan urusan dakwah...
seusai 3rd paper final sabtu lepas, aku balik ke bilik dan ber'chatting' dengan akhi farhan (bukan nama sebenar)..

azhar : salam akh..antum kata nak turun sekolah agama said kamil..jadi tak?
farhan : ermm..budak sekolah tu tak nak la pulak..ada dorg bagi alasan 'time' tu ibu bapa melawat..ish..
azhar : sabar je akh..biasalah tu, budak2 lagikan..bukan kita leh expect tinggi sangat pun..susah nak pahamkan mereka dengan dakwah ni
farhan : hmm, pendapat antum pulak macam mana, ana nak kene turun ke ?
azhar : ana tak tau la..ikut antum la..sebab antum lebih paham level dorg..kalo antum rasa dorg level agak tinggi, bagi ana, push je dorang ni
farhan : tu la pasal..tapi dorg ni biasa-biasa je lagi..camtu, ana tak turun la jawabnya
azhar : camtu, takpe la..insyaAllah slow-slow dengan mereka ni
farhan : insyaAllah..jadi, antum pulak turun mrsm balai baru tak?
azhar : hehe..tu la..ana pun sama macam kes antum..dorang tak contact ana pun lagi..sepatutnya tiap-tiap malam khamis dorang contact, tapi kali ni tak pulak..busy exam agaknya..tapi..insyaAllah ana turun gak..
farhan : owh..kalau camtu ana ikut antum la..kita ziarah said kamil kejap jela k
azhar : ok gak..tapi..ana naik moto tau
farhan : ala..naik basikal pun tak apa...
azhar : huhu, naik basikal ? jauh tu..
farhan : hehe...jadi, nak gerak kul bape ni?
azhar : hmm..11.15 la..ana nak dhuha jap
azhar : ok

subahanallah..hatiku tertarik dengan pengorbanannya...akh farhan adalah salah seorang ikhwah yang se'lecture' denganku..cukup mulia akhlaknya..hebat sungguh pengorbanannya...turun ke mrsm balai lepas semata-mata hanya untuk ziarah..dengan basikal pun boleh jadi jugak (tersenyum hatiku tika itu)...moga Allah memberkati kehidupannya sebagai dai..

seusai dhuha, kami bergegas ke kl..singgah mengisi halaqah di said kamil,alhamdulillah dakwah berjalan dengan baik disana..tapi malangnya, minyak abes pula tengah jalan..terpaksa menolak moto..namun segalanya dimudahkan Allah, stesen minyaknya tidaklah jauh mana..kemudian, dari sek said kamil, kami ke mrsm balai lepas...secara tak dirancang, akh farhan mengisi ceramah maghrib..segalanya berjalan dengan lancar, selesai urusan, kami terus bergegas pulang ke universiti..dalam perjalanan pulang, diatas motor, hatiku timbul perasaan risau...

"hujan agak lebat ni, takut-takut tidak berkesempatan pula kami mengejar majlis makan dengan junior...alhamdulillah, dengarnya dakwah di bahagian universiti cukup subur...nak jugak aku menemui muka-muka baru yang bakal memikul dakwah ini...moga Allah terus mengukuhkan hati mereka dengan cinta dan imannya"

terus aku memecut motoku laju meredah hujan walau didalam diri cukup letih sekali..tiba di universiti, majlis sudah pun habis..tapi alhamdulillah masih ada makanan yang ditinggalkan..

"afwan akhi..ana tak sempat nak bantu antum masak," kataku kepada akhi faizal (bukan nama sebenar) sambil melemparkan senyuman.
"owh..tak apa..ana ok jer..tu ada ayam kat dalam mangkuk tu," balas akh faizal.
"alhamdulillah..eh, ayam jer ke?" kataku bergurau.
"afwan..yang lain dah abes.." kata faizal dengan nada sedih.
"hu..tak apa laa..ana gurau jer..hehe,"
"berapa ramai junior datang tadi ?," tanyaku.
"20 lebih kot,"
"alhamdulillah, moga Allah kukuhkan mereka di jalan ini," bisik hatiku.
"antum datang mabit junior malam ni tak ?..kalau penat sangat, datang futsal dengan junior esok je la"
"insyaAllah ana datang malam ni.."

sungguh mulia peribadi dai..akh faizal terkenal dengan peramahnya..agak comel juga orangnya..tapi kerja dakwah sentiasa menjadi tujuan utama dalam dirinya..
"moga Allah berikan syurga untuk kami bersama...,"bisik hatiku tersentuh dengan muka penatnya itu.

di masjid, tidak sempat aku ingin berborak-borak dengan muka-muka dai-dai baru..sebaliknya, aku terus terbaring kepenatan..melayan tidur yang cukup merehatkan...dibuai mimpi hinggalah pagi..

"akh..akh...bangun tahajud" kata salah seorang ikhwah mengejutku tahajud.

mataku perlahan terbuka..sayup-sayup..ku cuba untuk bangun tapi tak terdaya..

"akh...bangun-bangun..tahajud,"

aku tersedar kembali..kali ini bukan suara yang tadi..mungkin da lambat agaknya sampai kene kejut lagi..kali ini aku terus memaksa diriku bangkit...alhamdulillah dengan kudrat yang ada masih mampu..aku melihat jam..

"4 lebih..Alhamdulillah, sempat mandi lagi ni," bisik hatiku.

selepas mandi..aku mendirikan tahajud...SubahanAllah, Maha Suci Allah...dalam tahajjud aku merasakan kekuatan yang luar biasa..aku mampu merasakan kehadiran kekasihku didalam solat..kerapatan didalam sujud yang cukup memberi ketenangan hingga hilang rasa penat aku tadi..

"SubahanAllah..siapalah yang dapat menjadikan diriku untuk bangkit memikul kerja dakwah ini melainkanMu..moga Allah menguatkan ikatan tali cinta kita wahai kekasih hati..," bisik hatiku mengalirkan air mata.

selesai tahajud...selesai subuh berjamaah...selesai futsal...aku terus terbaring kepenatan diatas katil..tiba-tiba, aku lihat ada mesej dihandphoneku..

"salam..akh, antum ada urusan tak ? dalam kul 12 kita ke smka raja ahmad..ok?"

terus terasa lemah diri ini...hatiku berbolak balik,

"esok masih ada paper final..pagi pulak tu..tak baca sangat lagi ni..hmm..dah la penat..camna ni?"

"akhi..antum tak leh camni..smka raja ahmad tu da lama hold..kalau tunggu minggu depan..pelajar da balik cuti..nak layan malas sampai bila dakwah tak gerak..esoknya paper, kan leh baca malam nanti..jangan risau..senang je paper tu kan,"berkata imanku di dalam hati..

sememangnya hatiku sering hadir dengan dua perasaan..satunya aku tahu ia bisikan iman..dan satu lagi aku jua tahu ianya bisikan syaitan dan hawa nafsu..

terngiang di hatiku ayat quran,

"Hai orang-orang mu'min, jika kamu menolong Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." (muhammad:7)

alhamdulillah aku tabahkan hati untuk memikul tugas ini..kali ini, aku bawak sekali note yang telah aku tulis..mana tau, ada masa lapang disana, leh baca..sampai di smka raja ahmad, terus kami membuat halaqah ringkas..malangnya respon tidak begitu baik..dua orang yang hadir dan kelihatan agak tidak stabil, seolah-olah seperti halaqah ini buang masa sahaja bagi mereka..tapi tak mengapa..Allah Maha Mengetahui segalanya...

waktu malam pun tiba..aku agak letih untuk membaca paper untuk esoknya..tetapi aku kuatkan hati untuk menelaah sedikit sebanyak..perlahan aku melihat satu persatu lecture note didalam komputerku..sesekali aku terhenguk-henguk tertidur..tapi aku masih tabahkan diri untuk membaca..malangnya, badanku terasa terlalu penat sangat...aku lihat jam sudah menunjukkan pukul 11.55pm...

"kenapalah penat sangat ni..mungkin sebab naik moto ada pembonceng kot..sebelum ni, turun ke kl naik moto jarang bawak orang..huh," keluhku.
"ermm..nak kene tido gak ni..penat sangat ni..tak leh jadi...insyaAllah sok pas subuh masih leh baca lagi," bisik hatiku lagi.

aku pun melabuhkan badanku diatas lantai..harap-harap tidur di atas lantai tidaklah terlalu selesa sampai tidak bangun tahajud..keesokkan paginya, di dalam dewan peperiksaan...

tiba-tiba...fikiranku seperti blank..soalan yang kulihat semuanya senang tetapi entah mengapa tidak boleh jawab dengan baik...aku memandang sekeliling, melihat semuanya sedang khusyuk menjawab soalan..

"mesti idea tercurah-curah kuar ni sampai khusyuk sangat...soalan senang lagi pun..," bisik hatiku.

aku terus menjawab apa yang lintas difikiranku..mungkin kepenatanku yang tidak hilang lagi menyebabkan otakku tidak mahu berfikir sangat...namun, itu tidak mengapa..aku hanya terus menjawab sampai habis waktu...

"camna paper tadi ? ok ?," tanya memberku didepan meja.
"ermm...ok jela," jawabku perlahan.

"entahla..kenapa lah soalan camtu senang, aku tak leh buat..bukannya complex pun..mungkin banyak dosaku padaNya..moga Allah mengampuni segala dosaku..."
"tapi tak apa akhi..kalau ada rezeki insyaAllah antum leh dapat tinggi..tak ada, kurang sikit la kot insyaAllah..jangan risau la k" bisik hatiku seorangan.

terketuk pintu hatiku dengan sepotong ayat al-quran,

"..boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (al-baqarah:216)

Mungkin Allah lebih mengetahui...
hati ku berbisik lagi "god works in miracle ways"

alhamdulillah..aku bersyukur kepada Allah hidupku penuh dengan tugasan dakwah..setiap hari tidak pernah berhenti semangatku untuk menegakkan agamaNya yang kian luntur..walaupun terkadang hingga menyebabkan perlunya mengorbankan studi, tapi itu tidak pernah menghentikan diriku untuk kenal erti putus asa...setiap manusia pasti akan diuji..usah rasa lemah wahai para dai sekalian..wahai ikhwah yang kucintai..berada dijalan yang payah ini memerlukan ketabahan dan kekuatan...ayuh berjalan dengan megah kerana engkau dimuliakan..syurga menantimu dihadapan...mari kita lumatkan kemungkaran sampai yang haq itu tertegak di atas tempatnya...mari kita bersama kukuhkan saf-saf dakwah atas dasar iman dan taqwa...usah bersedih dan teruskanlah berdakwah...teruskanlah berdakwah tanpa kenal erti penat...tanpa kenal erti penat...

- selasa | 22/05/07 | 02:48 pm -

1 comment:

Unknown said...

Akhi, moga Allah permudahkan urusan kita. Akhi, jazakallah. Post ni menyentuh hati. Insya Allah ana akan tsabat dalam jalan ini.