Friday, October 19, 2007

:: penyakit dakwah 002 ::


Tatkala ku merenung satu persatu perjalanan dakwah dalam hidupku, hatiku mula membangkitkan kerisauan akan suatu waktu yang akan kulalui..suatu ketika yang akan merubah corak gerak hidupku..sesuatu yang agak berlainan..itulah saat dimana ikatan hidupku disimpulkan dengan seorang bidadari syurga..ikatan yang akan ku belai dengan suci dan terindah..ikatan yang biasa tapi unik dengan bicara..

dengan izinMu wahai si pemilik hati, hadirkan sang bidadari untukku...

namun para duat sekalian, sedarkah kalian saat hidupmu bertemankan si belahan jiwa ini, akan hadir dalam hidupmu situasi permasalahan yang lain dari yang lain..saat tertulis kebenaran hampir sempurna agamamu, akan muncul berbagai lorekan ujian yang berbeza..saat kekecewaan mengisi jiwa-jiwa si laknat, akan terbukalah lagi sejuta bisikan laknat oleh si pembunuh iman..sedarkah wahai dai ? dan sedarkan wahai pejuang, hidupmu akan diselaputi sejenis penyakit ?

ikhwan wa akhwat fillah..mengikat cinta memanglah indah..bukan sahaja memutik kesuciaan cahaya malah berbagai kehitaman dalam menegakkan agama mampu dibersihkan semurninya..tambahan pula wahai duat, andai dalam ikatan cintamu itu di serikan lagi dengan kehadiran sang cahaya hati yang bakal mewarisi urusan dakwahmu..tatkala itulah, senyuman pasti terukir dalam hati si kumbang dan si bunga yang memang ternanti-nantikan lahirnya sang cahaya hati..dan saat inilah, apabila dirimu bergelar seorang abi atau seorang ummi, pikulan urusan dakwah dan keluarga akan makin memberatkan bahumu..ketika inilah bisikan si laknat agar sejenis penyakit mengalir tepat ke dalam hatimu akan kedengaran..dan ketika inilah duat, kewaspadaanmu perlu kuat, keimananmu perlu kukuh dan cinta ikatan teratasmu perlu sentiasa di perbaharui serta dibelai kemas..ayuh para dai, kita bicarakan penyakit ini..
mari kita sama-sama merenung firman Allah SWT dalam alquran...

[ to be continued..nantikan sambungannya..penyakit dakwah 001 da complete, leh baca..sori lame x update..busy dengan urusan dakwah dan dunia yang membosankan..ayuh julang tinggi dakwah!! ]



No comments: